Modulebaan

Modulebaan

Foto 1
Foto 2
Foto 3

Het ontstaan


In 1988 waren er in de vereniging een aantal mensen die besloten om samen een modulebaan te bouwen. Om het warm water niet opnieuw te moeten uitvinden hebben we eerst rondgekeken wat er in de ons omringende landen al gemaakt / gekend was. Op basis van deze verkenningsronde werd dan een idee / plan uitgewerkt en werd de eenheidsnorm van de bakken bepaald, ligging van het spoor t.o.v. de rand, de hoogte van de baan, de aan te houden elektrische standaard… vastgelegd.

Om als één baan over te komen bij het publiek werd besloten om rond een vast thema te werken, dezelfde ballast samenstelling te gebruiken, zelfde strooimateriaal, enz om aldus een homogeen en samenhangend geheel te bekomen. Als thema werd besloten lijn 42, Luik->Gouvy->Luxemburg, als inspiratiebron te nemen. Redenen waren : niet geëlektrificeerd, m.a.w. uitsluitend diesel tractie, lokale- en internationale reizigerstreinen, afwisselend goederen verkeer, interessant reliëf…

Het was niet de bedoeling om een exacte kopie te maken van deze lijn, dat is onmogelijk, maar om een aantal herkenbare punten erin te zetten, die dan door desbetreffende leden, die tevens ook eigenaar zijn van die modules, gebouwd werden en worden. Daarbij zijn o.a. de stations van Vielsalm en Trois Ponts.

Al snel werd er besloten om deze baan digitaal uit te voeren. Begin jaren 90 was dat geen evidente keuze. Er werd destijds gekozen voor het systeem van Zimo. Dat is tot op vandaag up to date gehouden d.m.v. upgrades en werkt tot ieders tevredenheid.

Met deze baan, in grote en kleinere samenstelling en in verschillende stadia van afwerking, is de vereniging meerdere malen ‘op de boer’ gegaan. Dat was o.a. naar MOMA Brussel (jaren 90-tig), Leiden Nederland, Maubeuge Frankrijk, Modelspoor Expo in Mechelen (2004 – 2006), Dortmund Duitsland (2008), Euromodelbouw Hasselt (2011). Die laatste was de grootste samenstelling die we ooit hebben rechtgezet. We hadden hiervoor een oplegger van 10m nodig om alles erin te krijgen…

In onze huidige lokalen in het Tuchthuis te Vilvoorde is een beperkt deel van deze baan opgesteld en moet toelaten om 2-rail rijders ook rijplezier te kunnen aanbieden. De andere modules staan elders in opslag wegens geen plaats in Vilvoorde.

Er worden enkele aangepaste modules gebouwd om o.a. een ‘landmerk’ van onze voormalige clubbaan, de Bietschtahl brug, te kunnen plaatsen in de modulaire baan. Tevens zullen er 2 ophaalbruggen gebouwd worden om ons niet meer hoeven te bukken om aan de andere kant van de baan te geraken.

Bent u geïnteresseerd in deze baan, aarzel dan niet om eens langs te komen op onze wekelijkse clubavonden. Meer informatie hierover vind u hier.