Clubbaan

De oude clubbaan

Het verhaal achter...


In 1976 werd gestart met een grote clubbaan.

Het werd een U-vormigs ontwerp met drie zichtbare stations en 3 verdoken opstelstations. Vanuit centraal station kon je in kring 1 naar links om via een kleine carrousel te klimmen naar “Doorgang”. Hier kon je over twee bruggetjes met zicht op het lager liggend depot van Centraal station ofwel naar het opstelstation met de naam “Heist onder den berg” ofwel via de “Paradestrecke” naar het opstelstation van de zogenoemde “Benedenbaan”. In dit station waren twee keerlussen voorzien. Dit verdoken station kreeg de naam “Lievekenshoek” omwille van de enkele ontluikende liefdes. Van hieruit kon je terug naar het Centraal station.

Via het Centraal Station kon je weer naar links naar kring 2 de “Bovenbaan” genoemd. Een grote carrousel overwon het hoogteverschil en dan ging de rit over de ”Bietchtahlbrug” Deze brug was in miniatuur van in het begin dubbelsporig en recht ook al ligt de echte brug in Zwitserland in een lichte bocht en was deze oorspronkelijk enkelsporig. We reden verder naar de “Sint Lucasbrug”. Wie hier rechts uit de trein keek zag onderaan de Paradestrecke en het nog lager liggend Centraal station. We kwamen aan in het hoogst gelegen station “Haidikon” Dit was Zwitsers geïnspireerd en had drie doorgaande sporen en twee kopsporen.

Via het mooie in een S-bocht gelegen viaduct en een lange afdaling met carrousel keerden we terug naar Het Centraal station.

Beide kringen waren oorspronkelijk dubbelsporig aangelegd. Later werd het traject Haidikon- viaduct-carrousel- Centraal station enkelsporig. Dit zorgde voor meer spelmogelijkheden.

Het geheel was voorzien van een bloksysteem met Belgische seinen, eerst analoog dan digitaal met Zimo als besturingssysteem.

Opvallend aan dit concept was dat de bezoeker nooit wist waar de treinen opnieuw te voorschijn kwamen.

Jammer genoeg hebben we dit unieke, ja zelfs internationaal gekend pronkstuk moeten afbreken in november 2015.

Foto's


Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9
Foto 10
Foto 11
Foto 12